SpaceX sjätte testflygning av Starship sker ikväll, 19 november 2024, med startfönstret öppnande kl. 22:00 svensk tid. SpaceX sänder live på X (tidigare Twitter) från kl. 22:15: https://x.com/i/broadcasts/1RDGlydZAeOJL. Uppskjutningen sker från Starbase i Boca Chica, Texas, och markerar ännu ett viktigt steg mot att utveckla det första fullt återanvändbara raketsystemet.
Höjdpunkter för testet:
- Super Heavy-boostern ska försöka landas och fångas av ”Mechazilla”-armarna – en manöver som lyckades på första försöket, vid den femte testlygningen i oktober. Super Heavy Booster är lika hög som höghusen vid Hötorget i Stockholm eller det första Gothia Towers i Göteborg.
- Starship kommer att tända en eller flera av Starships tre Raptor-motorer. Starship har tre Raptor-motorer anpassade för jordatmosfären (för att bl.a. kunna landa på jorden) och tre Raptor-motorer för rymden/vacuum. Idag kommer minst en Raptor-motor testas för första gången i rymden.
På väg till Månen och Mars
Starship är en hörnsten i NASA:s Artemisprogram och planeras användas som månlandare för framtida bemannade uppdrag till månen. Samtidigt driver SpaceX sina egna visioner framåt – obemannade Starship-uppdrag till Mars är högt prioriterade för att testa landningstekniker och förbereda för bemannade resor. Målet: att etablera mänsklig närvaro på Mars och möjliggöra långsiktig överlevnad utanför jorden (making humans a multi planetary species).
Hur gick det? Skrivet 20 november 2024
Starship Flight 6 gick enligt plan med en lyckad uppskjutning och en hel Super Heavy Booster och ett helt Starship (eller ”ship” som SpaceX envisas med att kalla Starships ”rymd-del”) ända till landning i havet. Gårdagens Starship var av en äldre iteration av version 1 av Starship än den som användes vid Flight 5 och man experimenterade bl.a. med att ta bort värmeskyddsplattor för att se hur rymdskeppet skulle påverkas. Målet är ju en så lätt Starship som möjligt och för varje värmeskyddsplatta man kan ta bort, kan lasten ökas eller mindre bränsle gå åt för uppskjutningen.
Dock avbröts försöket att fånga Super Heavy Booster den här gången. Enligt Elon Musk berodde det på att Mechazilla-/Uppskjutningsrrampens dator tappade kontakten med Super Heavy Booster och SpaceX beslöt då att avbryta försöket. –”Catch would probably still have worked, but we weren’t sure, so erred on the side of caution”. SpaceX är mycket försiktiga i dettta stadie, inte minst med tanke på att landningen sker bara några kilometer från publik, bostäder och skyddade naturområden.
För en övergripande beskrivning av uppskjutningens olika delar, se gärna denna video av Youtube-användaren The Space Bucket:
Nästa uppskjutning av Starship kommer att vara den första med Starship version 2. Denna version har bl.a. större tank, ändrade flaps (styrvingar) och förbättrade värmeskyddsplattor. I skrivande stund finns inget planerat datum för nästa försök. En del menar att det redan kan bli i år och andra menar att förändringarna mellan Strarship V1 och V2 kan innebära att helt nya tillstånd måste godkännas av amerikanska myndigheter.
Något vi kan se fram emot nästa år är troligen ett försök att tanka Starship när det är i omloppsbana runt Jorden. Det mesta av bränslet i Starship förbrukas i uppskjutningen (cirka 80%) och för att kunna köra ett fulltankat Starship till Månen eller Mars, så behöver det tankas. Dvs åtminstone 5 extra Starships måste skjutas upp för att överföra resten av sitt bränsle (förutom det som behövs för att landa på Jorden igen) till det Starship som skall flyga vidare.
På schemat för nästa år finns även försök att fånga Starship i Mechazilla, på samma sätt som Super Heavy Booster fångades i Flight 5. I motsats till Super Heavy Booster har ju dock Starship varit i rymden och att klara återinträdet helt intakt är en förutsättning för att ge sig på att försöka fånga Starship. Enligt Elon Musk återstår ett försök till (Flight 7) med havslandning av Starship innan man försöker sig på att fånga det med Mechazilla.